De essentie van klantbinding voor adviseurs

Stel je voor: je werkt bij een bank als klantadviseur. Er komt een oudere man bij je aan de balie. De meneer wil graag geld overmaken naar zijn kleinzoon, echter heeft hij moeite met internet bankieren. Wat doe je?

Precies: je helpt de meneer, dat is nu eenmaal waarvoor je bent aangenomen. Je laat zien hoe het internet bankieren werkt en helpt met het overmaken van het gewenste bedrag naar zijn kleinzoon. De man is tevreden en vertrekt weer. Heb jij als adviseur je beste werk laten zien in deze situatie? Nee, dit kan veel beter!

 

Vind de klantconnectie

Natuurlijk is in de bovenstaande case gewoon het werk geleverd dat van een adviseur verwacht wordt, maar het is zeker nog niet optimaal. In deze case is de adviseur voornamelijk gefocust op de oplossing. Hierdoor mist de connectie met de klant en loop je essentiële klantbinding mis.

Wil jij je ontwikkelen als klantadviseur en leren hoe je wel de connectie vindt met de klant? Dan hebben wij precies wat je zoekt. Middels een 1 á 2 daagse workshop leert Mira van den Hemel je de diepte in te gaan en de vraag achter de vraag te achterhalen.

Als voorbeeld: in de bovenstaande case had je als adviseur kunnen vragen of de man vaker problemen heeft met internet bankieren en een gesprek aangaan over wat de klant kan regelen wanneer hij zelf in de toekomst niet meer in staat is om zijn rekening te beheren (denk aan een levensstatement). Daarnaast kun je doorvragen waarom de man geld wil overmaken naar zijn kleinzoon, in deze case is dit een schenking. Wanneer je de klant hierover kunt adviseren (of goed doorverwijzen), kan je vaak meer voor de klant betekenen en voelt de klant zich echt gehoord. DIT creëert de klantbinding. Juist op klantbinding kan je je als adviseur of bedrijf onderscheiden.

 

Wat leer je?

Tijdens de interactieve workshop zal Mira je niet alleen meenemen om de vraag achter de vraag te achterhalen. Ook zal jij je eigen sociale stijl leren kennen. Vervolgens leer je de sociale stijlen kennen die klanten kunnen innemen en hoe jij hierop kan aansluiten. Wanneer je bijvoorbeeld een dominante stijl herkent bij de klant en je weet hoe jij jouw sociale stijl kan aanpassen om hierop aan te sluiten, dan zal je eenvoudiger aansluiting vinden bij je klant.

De workshop is persoonsgericht, daarom zal er voorafgaand aan de training een intake gesprek plaatsvinden met Mira. Tijdens de workshop worden onder andere de volgende punten behandeld:

  • Doorvragen op klantwens en “breed trekken” van een gesprek;
  • Communicatie, partijen, doelen en gewenst resultaat;
  • Gespreks- en luistervaardigheden;
  • Professioneel formuleren;
  • Drijfveren;
  • Structureren en regievoering in een gesprek;
  • Non-verbale taal en houding;
  • Sociale stijlen;
  • Omgaan met weerstand.

 

Meld je aan

Ben je geïnteresseerd in de workshop en/of heb je vragen over de workshop, neem dan direct contact met ons op!

 

Voor bedrijven

Het is ook mogelijk om samen met Mira een dergelijke in-company workshop op te zetten. Je kan hiervoor ook contact opnemen met Consis.